Meny Stäng

Övningar

Övningar för vibrationsplatta och bra att veta om vibrationsträning
En vibrationsplatta är ett bra sätt att träna hela kroppen. Den gör även att man får bättre balans, sänker sin smärtnivå, ökar sin blodcirkulation samt muskelmassan i kroppen, och även förbättrar hormonbalansen i kroppen.

Anledningen till att man väljer just vibrationsträning som träningsmetod varierar därför stort mellan olika personer. Vilka övningar för vibrationsplatta som är bäst hänger därför ihop med vad man vill upp nå.

När man börjar vibrationsträna är det därför att rekommendera att diskutera ett personligt träningsprogram med en personlig tränare på gymmet där man tränar, gällande vad som är viktigt för just dig. Vad vill du uppnå och varför? Vilka problem har du idag? Efter att tränaren vet allt detta, blir det nämligen lättare att sätta ihop ett personligt träningsprogram.

Är övningar för vibrationsplatta tillräckliga som enda träning?

Nej, dessvärre är inte övningar för vibrationsplatta den enda träningen man bör ägna sig åt, hur lockande detta än kan låta, då vibrationsträning går mycket fort (ett träningspass på 20 minuter motsvarar ett pass på 60 minuter med traditionella redskap), då vibrationsplattor inte kan träna upp konditionen, så utöver vibrationsträning bör man även ägna sig åt konditionsträning i någon form.
Vibrationsträning bör därför främst ses som ett komplement till andra former av träning, då det kan hjälpa dig med att bygga upp din styrka i kroppen snabbare än andra typer av träning.

Vad är fördelarna med övningar för vibrationsplatta?

Den största fördelen är att det går snabbt, så vibrationsträning passar jättebra för personer som har mycket för sig, och därför inte kan avsätta hur mycket tid som helst för att träna.
Det går även mycket snabbt att se resultat, något som ofta hjälper till att motivera den otålige.

Dessutom svettas man inte alls lika mycket under vibrationsträning som under de flesta andra träningsformer.

Man kan dessutom träna hela kroppen med hjälp av övningar för vibrationsplatta, något som inte alls är möjligt i samma utsträckning med de flesta andra träningsredskap.

Övningar som vibrerar dig i form

Bra övningar för vibrationsplatta för nybörjare

Om du inte provat på att träna på en vibrationsplatta tidigare bör du alltid börja med att träna med låg frekvens, t.ex. 25 hertz, vilket motsvarar 25 svängningar i sekunden. Detta innebär då att musklerna kommer att dras ihop 25 gånger under en sekund.

Börja med kortare pass

Man bör även börja med kortare pass på 30 sekunder, men efter hand kan man öka både frekvensen och längden på övningarna. Detta bör dock göras gradvis, och inte med full effekt på en gång, eftersom det tar tid för kroppen att vänja sig vid denna typ av träning.

I regel börjar man med 5 övningar för ben, samt 3 övningar för överkroppen. Man kan även ta olika hantlar och gummiband för att variera övningarna och öka deras svårighetsgrad.
Du kan välja vilken del av kroppen du vill träna med hjälp av det träningsprogram som finns på displayen. Ofta finns det även illustrationer som tydligt visar hur du bör stå eller sitta för att få bäst effekt. Följ instruktionerna noga för bästa resultat.

Du bör inte träna med en vibrationsplatta mer än 3 gånger i veckan, och lider du av någon form av skada eller sjukdom bör du alltid rådgöra med en läkare eller personlig tränare innan du börjar med träningen.

Efter att du utfört de övningar för vibrationsplatta som du gör för att träna, finns det även särskilda stretchningsövningar och massageövningar som kan vara bra att göra, då detta hjälper musklerna att slappna av efter passet.